Historien om ZENZ er historien om frisøren der ændrede skønhedsbranchen
Under sin læretid som frisør udviklede Anne-Sophie Skjødt Villumsen allergi overfor traditionelle kemiske hårprodukter.
I 1999 åbnede hun sin første frisørsalon under navnet ZENZ Organic Hairdressing, som var starten på ZENZ, hvor naturlig sundhed og bæredygtighed var omdrejningspunktet. Da Anne-Sophie udviklede allergi overfor traditionelle hårprodukter under sin læretid, var udvalget af professionelle produkter, som ikke indeholdt uønsket kemi, meget begrænset, hvilket besværliggjorde hendes arbejde som frisør. For Anne-Sophie var det begyndelsen til en lang, sej kamp, hvor missionen om at være med til at skabe en sundere og mere bæredygtig frisørbranche blev grundlagt.
I 2005 var Anne-Sophie med til at etablere Grøn Salon. En certificering, der gives til frisørsaloner, som anvender sundere produkter, og som aktivt arbejder med at reducere deres miljø- og klimaaftryk.
I sommeren 2007 havde Anne-Sophie været i gang med sin virksomhed i flere år. Den voksede støt og hun måtte sande, at hun var nået til et punkt, hvor hun havde brug for hjælp til videreudvikling og ledelse af ZENZ. I sin søgning efter hjælp mødte hun Jørgen Skjødt, der arbejdede som forretningsudvikler og business angel. Mødet mellem Anne-Sophie og Jørgen skulle vise sig at være et skæbnemøde. De faldt for hinanden og passionen for en sundere og mere bæredygtig skønhedsindustri. I 2008 blev parret både partnere privat og professionelt, og en ny drøm om videreudviklingen af ZENZ var skabt. Her satte de bl.a. deres egne 8 mål for bæredygtig udvikling.
De første produkter fra ZENZ var klar i 2010 og var certificeret af Svanemærket og AllergyCertified. En lille eksklusiv serie af professionelle frisørprodukter, som løbende er blevet udvidet og i dag inkluderer alt fra hårpleje, styling, hennahårfarve til mineral makeup, olier, ansigtscremer og solbeskyttelse. I 2015 vandt Anne-Sophie prisen som Årets Frisør ved Danish Beauty Award.
”Det, vi bruger i håret og på huden, optages i kroppen, præcis som det, vi indtager. Hos ZENZ vælger vi kun de bedste råvarer fra naturen, rige på vitaminer og mineraler, og helt fri for uønsket kemi. Vores mål er at skabe bæredygtige skønhedsprodukter, der fremmer velvære for både dig og planeten.”
- Anne-Sophie Skjødt Villumsen
Iværksætterparrets kompetencer matchede så godt, at Jørgen i 2017 valgte at satse fuldt ud på ZENZ sammen med Anne-Sophie. Det var samtidig starten på transformationen af ZENZ mod nye ambitiøse mål. Alle grene af virksomheden skulle stræbe efter at understøtte FN’s Verdensmål For Bæredygtig Udvikling og samtidig skabe ZENZ Version 2.0 med en relancering af virksomheden og ZENZ Organic Products som resultat.
ZENZ har vundet priser både nationalt og internationalt og blevet anerkendt for både produkter, frisører og koncept. I 2021, efter lanceringen af ZENZ Version 2.0, vandt Anne-Sophie og Jørgen Skjødt æresprisen Årets Ildsjæl ved Danish Beauty Award. Denne pris gives til branchefolk der har gjort en forskel og er forbilleder for andre i branchen. Læs mere om awards her.
I dag er ZENZ ApS en global virksomhed repræsenteret i mere end 20 lande med både egne saloner og franchise-saloner og kan købes i de fleste verdensdele.
TIDSLINJE
1999: Åbningen af den første ZENZ-salon
2005: Anne-Sophie er med til at stifte saloncertificeringen Grøn Salon
2005: ZENZ vinder Københavns Kommunes Miljøpris
2006: Anne-Sophie er med til at åbne Videnscenter For Frisører og Kosmetikkere
2008: Anne-Sophie og Jørgen starter deres fælles rejse og vision for ZENZ.
De fastlægger ZENZ' egne 8 mål for bæredygtig udvikling
2010: Lancering af ZENZ Organic Products
2015: Anne-Sophie kåres til Årets Frisør ved Danish Beauty Award
2017: FN’s Verdensmål bliver rammerne for ZENZ’ strategi
2021: Åbning af ZENZ Organic Academy
2021: Lancering af ZENZ Version 2.0
2021: Anne-Sophie og Jørgen kåres til Årets Ildsjæl ved Danish Beauty Award
2025: Lancering af skincare og makeup